Mogelijk herken je jezelf in de volgende omschrijving:

Je hebt een druk sociaal en werkend leven. Je bent constant bezig met het combineren van gezin, privé en werk. Je bent hierdoor niet met je aandacht aanwezig bij wat je doet. Je voelt je gejaagd en in plaats van hier bij stil te staan, vlucht je in ‘dingen doen’. Je gaat harder werken, meer ondernemen en je raakt van jezelf verwijderd.

Je gaat hierdoor voorbij aan jezelf en aan wat je beleeft. Onze geest heeft het vermogen om met gerichte aandacht ergens bij te zijn. Alleen in deze tijd waarin alles wat je doet nuttig of leuk moet zijn, hebben we dat vermogen “verloren”. We staan meer stil bij wat al is gebeurd of bij wat nog gaat gebeuren. Hierdoor zijn we niet met aandacht bij wat er nu is en wat we NU ervaren: zoals vreugde, pijn of verdriet.

Met mindfulness leer je doelbewust aandacht te schenken aan waar je op dit moment mee bezig bent en wat je voelt. Je leert kijken naar je patronen en automatismen in je handelen en denken. Met dit bewustzijn krijg je de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe je hier met een zorgzame en niet oordelende houding mee om wilt gaan. Dit maakt dat je rust en ontspanning kunt ervaren in tijden van drukte, spanning en emoties. Het versterkt je gevoel van eigenwaarde en het kan je meer plezier en levensvreugde geven.